WAT DOET ADHD-PRAKTIJK HART VAN BRABANT? 

(was voorheen ADHD Praktijk Goirle)

 

Mother'S Day, Hart, Miniatuur Cijfers

( Plaatje: we halen alle krasjes en deukjes uit je hart die je er zelf niet op had gewild)

       

ADHD praktijk Hart van Brabant is gericht op alle personen die te maken hebben met ADHD.

Ouders, broertjes, zusjes, leerkrachten, kinderen met ADHD, begeleiders naschoolse opvang enz.

  

OUDERS / VERZORGERS

 

Ouders en verzorgers zijn gebaat om meer kennis te verkrijgen omtrent ADHD. Hun kind leren zij beter begrijpen. De opvoeding ligt bij de basis van het kind. Ik ben van mening dat ADHD niet de oorzaak hoeft te zijn van een uit de hand lopende opvoedproblematiek.

Ouders kunnen bij mij terecht om te leren omgaan met hun kind met ADHD.

  

Ik leer je  door de ogen van een ADHD-er te kijken. Ik geef adviezen om te kijken naar mogelijkheden, talenten en de kwaliteiten van je kind met ADHD. Vanuit hier gaan we aan de slag. We betreden een nieuwe fase waarin er weer mogelijkheden en inzichten gegeven worden. Het geeft een extra toevoeging aan de huidige visie en de opvoeding.

 

Wanneer een ADHD-er weet wat er fout ging kan het een nieuwe wereld gaan betreden. Plannen kunnen verwezenlijkt worden.  

 

 

OUDERS DIE KENMERKEN VAN ADHD BIJ ZICHZELF HERKENNEN.

 

 

Afbeeldingsresultaat voor familie foto's zonder auteursrechten

 

Wanneer de diagnose AD(H)D bij het kind wordt gediagnosticeerd herkennen de ouders de kenmerken die beschreven worden soms ook bij zichzelf. De puzzelstukjes vallen op zijn plek. De ouders begrijpen plotseling waarom zij vroeger zo geworsteld hebben (misschien zelfs tot op de dag van vandaag!).

Wanneer ouders zelf erkenning  krijgen voor hun ADHD ontstaat de mogelijkheid dat zij anders naar hun kind gaan kijken. Zij herkennen de kenmerken van ADHD die strubbelingen kunnen veroorzaken.

 

Uit deze herkenning borrelen soms frustraties op waardoor de ouder op een heftige manier het kind probeert duidelijk te maken dat het zo niet moet. Maar een kind met ADHD leert niet van straf of harde taal. Het kind leert omgaan met zijn ADHD als de ouder laat voelen dat het ook anders kan.

Ik stimuleer de ouder, die zichzelf herkent in de kenmerken van ADHD, inzien waarom zij zelf op deze manier in de wereld staan. Ik leer de ouder met een probleem of incident zo om te gaan dat zij niet terugvallen in het eigen verleden maar oplossend leren denken zodat hun eigen kind met ADHD hiervan kan profiteren.

 

 

KINDEREN MET AD(H)D

 

Kinderen zijn gebaat om te leren omgaan met ADHD.

 

  • Wanneer de medicatie is uitgewerkt.
  • Wanneer de hersenen verder ontwikkelen en de ADHD minder hinderlijk wordt.
  • Extra begeleiding voor deze periode is een pré.
  • Kennis over ADHD verbreden zodat de kinderen de oorzaak begrijpen en vanuit hier hun gedrag kunnen leren aanpassen.
  • Het kind met ADHD te leren kijken naar zijn eigen kwaliteiten en oplossingsgericht te leren denken voor dingen die minder gemakkelijk gaan.
  • Het kind leert zijn faalangst onder controle te houden
  • Het kind leert op te komen voor zichzelf in plaats van zich op te offeren voor de ander

Het kind leert zich te concentreren, en wordt bewust gemaakt van de afleidingen om hem heen.

 

KINDEREN ZONDER ADHD

 

  • Kinderen waarvan de broer/zus ADHD heeft waardoor het kind zonder ADHD het thuis niet meer gezellig heeft. Het kind zonder ADHD begrijpt de broer/zus met ADHD niet. Het kind zonder ADHD heeft behoefte aan extra informatie.
  • Kinderen met faalangst.

 

Ik geef geen advies over dosering van de ADHD medicatie. Voor vragen over deze medicatie verwijs ik je naar de behandelend arts die deze medicatie heeft voorgeschreven.

 

 

Wil je inhoudelijk meer weten?

Klik op kopje: de behandelingswijze

 

Extra informatie voor leerkrachten: klik op kopje: ondersteuning voor basis/middelbaar onderwijsscholen.