Mensen met AD(h)D zijn beelddenkers.

 

Verhaal, Geschiedenis, Droom, Vertellen 

 

In mijn praktijk wordt daarom gebruik gemaakt van visualisatie.

Dat kan zijn in de vorm van het maken van tekeningen, spelvorm, het nabootsen van een situatie m.v.b. poppetjes en meubeltjes. Wat dit gaat inhouden leg ik later uit.

 

Waarbij wordt deze vorm van visualisatie toegepast?

  • Bij het maken van een planning: Middel: Plan-koffertjes. Er wordt beweerd dat kinderen met ADHD niet kunnen plannen. Dat is in de meeste gevallen niet het geval. Ze kunnen het vaak prima, maar stellen wat moet uit en houden zich niet aan hun planning. Het uitstelgedrag is het probleem. Met behulp van de plankoffer kan ik op eenvoudige wijze inzicht bieden in de consequenties die het voor het kind heeft wanneer dit steeds meer gaat toenemen. Het kind kan deze manier thuis gebruiken als hulpmiddel, wordt veel gebruikt en wederom door visualisatie een zeer goed middel het kind te motiveren zelfstandig te worden.
  • Bij het inzichtelijk krijgen  van wat er gebeurt wanneer je dingen die moeten, uitstelt.  ADHD-ers zijn verslaafd aan vrije tijd!! en zullen er alles aan doen om dit te behouden!! Hulpmiddel: ook koffertjes maar dan op een andere manier gebruikt + een activiteiten koffer: In deze activiteiten koffer zitten allemaal leuke dingen in die je in je vrije tijd wilt doen. Deze koffer houdt het kind met ADHD nauwlettend in de gaten. Want het kind is namelijk verslaafd aan vrije tijd. Het kind zal deze koffer het belangrijkste vinden. Ik laat inzien hoe je nog meer van deze koffer kan genieten, wanneer je alles wat moest gedaan hebt.  Hierbij wordt ook inzicht gegeven van het leven van de andere mensen in het gezin.
  • Hoe kijken mensen die geen ADHD hebben naar de wereld? hulpmiddel: m.b.v. een tekening leg ik op een eenvoudige, maar ook confronterende manier, uit wat het verschil is van hoe iemand met ADHD en zonder ADHD in de wereld staan. Voor vele een eyeopener! Wat  resulteert in beter voor jezelf opkomen, vergroot zelfbeeld en betere prestaties!!
  • Waarom is opkomen voor mezelf zo moeilijk? Bij deze methodiek wordt "de hartjes- of balletjes methodiek" gebruikt. Hierbij komt het kind en de ouder aan bod. Dit wordt in vele gezinnen toegepast. Zeer bruikbaar, herkenbaar en is een simpele maar zeer leuke manier om als ouder beter je grenzen aan te leren geven aan je kind. Met deze methodiek leert het kind  beter voor zichzelf op te komen. Dit spel wordt met veel enthousiasme ontvangen en heeft geresulteerd in meer rust in het gezin. Daarbij wordt aangetoond dat het kind niet alleen veel moet leren, maar zo ook de ouders, leerkrachten enz. Deze methodiek laat tevens de volwassen mensen om het kind heen inzien dat het gedrag van het kind mede wordt veroorzaakt door wat volwassenen om het kind heen als voorbeeld laten zien. Het kind wordt vaak bestraft op iets wat de volwassene zelf ook doet. 
  • Faalangst en verlaagd zelfbeeld. Hiermee wordt gebruik gemaakt van gevoel/ personage kaartjes. Deze kaartjes geven onder andere aan welke positieve eigenschappen het kind aan het verstoppen is, hoe het zijn bewaarde eigenschappen beschermd met als gevolg dat het kind steeds bozer en heftiger reageert op een situatie waarbij dat in die heftigheid niet nodig zou zijn. De PowerPoint: "verander je denkpatroon". Een visualisatie programma waarbij het kind leert omgaan met de acute adrenaline die door je lijf stroomt tijdens deze angst. Ik leer het kind hoe je dit hormoon ook op een positieve manier kan gebruiken ( bij uitdaging of wedstrijd of iets spannend vinden) Zeer herkenbaar, niet eng en leuk om mee te werken en nog belangrijker het werkt!! en hoe!!
  • Opkomen voor jezelf: Hierbij gebruik ik een visualisatiesysteem waarmee je spelenderwijs leert voor jezelf op te komen. Voor kinderen met ADHD extra belangrijk omdat zij voelen dat zij anders zijn. Ze houden niet van uitdagen. Wanneer zij wel uitgedaagd worden, klappen zij dicht of reageren op een overdreven heftige manier. Sommige gaan ook uitdagen om erbij te horen, maar het komt heel anders over dan waarvoor het uitdagen is bedoeld. Het is een eigen ontworpen concept waar ik nu een half jaar mee werk. Het werkt echt gigantisch goed! Voor kinderen vanaf 10 jaar. Voor kinderen onder de 10 jaar zou het ook kunnen maar dat is afhankelijk van het gedrag en karakter van het kind. Is het kind onder de 10 jaar dan kijk ik n.a.v. de gesprekken wat het beste bij het kind past.